شرایط و قوانین استفاده از خدمات ایران فارمانا

(نسخه عمومی قابل استناد برای وب‌اپ رسمی سامانه)

مبنای حقوقی و اعتبار الزامی مقررات سامانه

کلیه مقررات، شرایط، تعهدات و ضوابط مندرج در این سند در چارچوب ماده ۱۰ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس اصل آزادی اراده در انعقاد قراردادها تنظیم شده است. به موجب این اصل، طرفین می‌توانند در حدود قوانین و با رعایت نظم عمومی، هرگونه شرط و تعهدی را که برخلاف قانون نباشد در قراردادهای خود درج نمایند.

با پذیرش این مقررات، کاربران سامانه اعم از تأمین‌کننده، سفارش دهنده، راننده یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط، به صورت آگاهانه، داوطلبانه و الزام‌آور به مفاد این توافق‌نامه ملحق می‌شوند و نسبت به اجرای دقیق مفاد آن متعهد می‌باشند.

این توافق‌نامه در حکم قرارداد الحاقی میان سامانه و کاربران تلقی می‌گردد و کلیه مفاد آن دارای آثار حقوقی لازم‌الاتباع بوده و قابلیت استناد در مراجع ذی‌صلاح را داراست.

با توجه به ماهیت نوآورانه و ساختار خاص سامانه، تفسیر، تبیین، و تعیین نحوه اجرای مقررات این سند در موارد سکوت یا ابهام، منحصراً در اختیار سامانه بوده و تشخیص و تفسیر اعلام‌شده از سوی سامانه برای کلیه کاربران لازم‌الاتباع خواهد بود.

ماده ۱ – تعاریف و اصطلاحات

در این سند، واژگان و اصطلاحات زیر دارای معانی مشخص و الزام‌آور هستند:

۱-۱سامانه ایران فارمانا

پلتفرم تحت مالکیت شرکت «تأمین ایده‌آفرین فردا» است که با هدف نظارت و تسهیل زنجیره خرید، فروش، توزیع و حمل‌ونقل محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند. این سامانه بستری آنلاین برای هماهنگی میان تأمین‌کننده، سفارش دهنده و باربری ایجاد کرده است.

۱-۲شرکت تأمین ایده‌آفرین فردا

مالک رسمی سامانه با برند ایران فارمانا و مسئول طراحی، توسعه، اجرا، پشتیبانی، نظارت بر فرآیندها و بروزرسانی قوانین همکاری و شماره ثبت ۶۰۴۱۶ است.

۱-۳تأمین‌کننده

هرشخص حقیقی یا حقوقی ای که اقدام به ثبت محصول کشاورزی یا اقلام مرتبط در سامانه می‌نماید. تأمین‌کننده باید اطلاعات محصول را با صداقت، شفافیت و تطابق کامل با واقعیت ارائه دهد و متعهد باشد ظرف ۴۸ ساعت از زمان ثبت محصول خود، موجودی را آماده و حفظ کند. در صورت پر شدن ظرفیت (کامل یا بخشی) توسط سفارش دهندگان، تنها ۲۴ ساعت فرصت برای آماده‌سازی، بارگیری و حرکت وسیله نقلیه به سمت مقصد دارد. تأمین‌کننده موظف است مطابقت کامل اطلاعات ثبت‌شده با محصول واقعی را تضمین کند.

۱-۴سفارش دهنده

شخصی است که از طریق سامانه درخواست دریافت محصول عرضه شده توسط تامین کننده را ثبت کرده و وجه مربوط را طبق شرایط اعلام شده پرداخت می نماید. سفارش دهنده مسئول بررسی مشخصات محصول و تصمیم گیری برای ثبت سفارش است.سامانه صرفا بستر ارتباط میان سفارش دهنده و تامین کننده بوده و هیچ گونه مسئولیتی در قبال کیفیت،کمیت، اصالت یا تعهدات ناشی از توافق میان طرفین ندارد. سفارش دهنده با تأیید نهایی سفارش در سامانه، ضمن پذیرش کلیه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی حاکم بر فرآیند ثبت سفارش، صریحاً اعلام می‌نماید که با علم و اطلاع کافی نسبت به مشخصات، قیمت، شرایط تحویل، کیفیت کالا و سایر اطلاعات مندرج در سامانه، اقدام به سفارش کالا نموده و از کلیه حقوق قانونی ناشی از خیارات مقرر در قانون صرف‌نظر می‌نماید.

۱-۵راننده / شرکت حمل‌ونقل

در صورتی که حمل توسط خود تأمین‌کننده انجام شود، مسئولیت کامل کیفیت حمل، سلامت بار، زمان‌بندی، و تحویل دقیق آن بر عهده تأمین‌کننده است. در صورت استفاده از باربری شرکتی، شرایط مطابق قرارداد میان سامانه و شرکت حمل اجرا خواهد شد.

تخلیه کالا پس از رسیدن به محل، بر عهده سفارش دهنده است. تأمین‌کننده یا راننده مسئولیتی در قبال تخلیه یا جابجایی کالا در محل ندارد.

بسته‌بندی مناسب و ایمن کالا بر عهده تأمین‌کننده است و باید متناسب با نوع کالا و شرایط حمل انجام شود.

۱-۶نماینده نظارتی سامانه

کارشناس یا ناظر رسمی اعزامی از سوی شرکت است که وظیفه بررسی و تطبیق ویژگی‌های محصول ارسالی با مشخصات ثبت‌شده در سامانه را برعهده دارد. گزارش کتبی و ممهور و رسمی ناظر مبنای تصمیم‌گیری در تأیید یا رد فرآیند خواهد بود.

۱-۷داشبورد اختصاصی

پنل کاربری ویژه هر نقش در سامانه است که امکان مشاهده سفارش‌ها، ثبت محصولات، مدیریت پرداخت و اعلان‌ها را فراهم می‌کند. تمام تعاملات و مستندات رسمی از طریق داشبورد قابل پیگیری است.

اطلاعات نمایش داده شده در داشبورد مبنای تعامل میان سامانه و کاربر قرار می گیرد و کاربر موظف به بررسی و به روز رسانی آن می باشد. اطلاعات هویتی و تماس و آدرس ثبت شده در سامانه معتبر و ملاک عمل است. در صورت مغایرت، عدم دسترسی و عدم صحت این اطلاعات، مسئولیت هرگونه مشکل متوجه کاربر مربوطه بوده و سامانه مسئولیتی ندارد.

۱-۸پذیرش کامل قوانین

با تیک زدن گزینه ((موافقم )) در زمان ثبت نام یا ورود به سامانه به نشانی www.iranfarmana.ir و دریافت کد یکبار مصرف در گوشی همراه خود کاربر به صورت قطعی و بدون هیچ قید و شرطی متعهد به رعایت کلیه قوانین مقررات و شرایط جاری سایت می باشد. این تعهد لازم الاجراست و هر گونه تخلف بر اساس آن پیگیری خواهد شد.

ماده ۲ – ساختار حساب کاربری، امنیت و نحوه تعامل با سامانه

هر فردی که قصد استفاده از خدمات سامانه ایران فارمانا را دارد، باید حساب کاربری منحصربه‌فردی ایجاد کرده و به موارد زیر پایبند باشد:

۲-۱مسئولیت صحت اطلاعات

ثبت‌نام در سامانه صرفاً برای اشخاص حقیقی یا حقوقی با اطلاعات واقعی، دقیق و قانونی مجاز است و مسئولیت صحت آن بر عهده کاربر خواهد بود. ایجاد حساب کاربری جعلی، یا بیش از یک حساب برای یک نقش، ممنوع بوده و در صورت تخلف، کلیه حساب‌ها مسدود و پیگرد قانونی اعمال خواهد شد.

لازم به ذکر است ضروروی است که کلیه کاربران سامانه دارای اهلیت قانونی برای انجام معاملات و پذیرش تعهدات باشند چرا که اعتبار حقوقی هر گونه قرارداد و اقدام در سامانه منوط به وجود اهلیت معتبر در طرفین آن است.

۲-۲. مسئولیت حفظ امنیت حساب

کاربر موظف است اطلاعات ورود (از جمله رمز عبور) را محرمانه نگه دارد و از در اختیار گذاشتن آن به دیگران خودداری کند. هرگونه فعالیت انجام‌شده با حساب کاربر، به‌منزله فعالیت مستقیم خود او تلقی می‌شود.

۲-۳شماره تماس رسمی

شماره تلفن همراه ثبت‌شده در هنگام عضویت، به‌عنوان کانال رسمی و معتبر برای ارسال پیامک، اعلان‌ها و هماهنگی‌ها در نظر گرفته می‌شود. تغییر شماره بدون اطلاع سامانه، موجب قطع ارتباط رسمی و پیامدهای ناشی از آن خواهد شد.

۲-۴استفاده انحصاری از پنل کاربری

هر نقش (تأمین‌کننده، سفارش دهنده، راننده) فقط مجاز به استفاده از امکانات تعیین‌شده برای همان نقش در پنل اختصاصی خود است. ورود یا دخالت در نقش‌های دیگر بدون مجوز، تخلف محسوب می‌شود.

۲-۵. رعایت ادب، صداقت و همکاری در تعامل با سامانه

تمامی کاربران موظف‌اند در پاسخ‌گویی به تماس‌های پشتیبانی، پیام‌رسانی، ثبت سفارش یا هر نوع تعامل رسمی با اپراتورهای سامانه، رفتاری محترمانه، شفاف و مسئولانه داشته باشند.

۲-۶. ممنوعیت استفاده از ابزارهای غیرمجاز

استفاده از ربات، اسکریپت، نرم‌افزار واسط یا هرگونه فعالیت خودکار، نفوذگرایانه یا مزاحم در سامانه، موجب مسدودسازی فوری حساب کاربری و اقدامات حقوقی خواهد شد.

۲-۷حق تعلیق یا حذف حساب توسط سامانه

سامانه ایران فارمانا حق دارد در صورت مشاهده هرگونه تخلف، نقض قوانین، عدم همکاری یا تشخیص تهدید امنیتی، حساب کاربر را به‌صورت موقت یا دائم مسدود، حذف یا محدود نماید، بدون نیاز به اخطار قبلی یا ارائه دلیل.

ماده ۳-تعهدات و الزامات تأمین‌کننده

تأمین‌کننده به‌عنوان یکی از ارکان اصلی زنجیره تأمین سامانه ایران فارمانا، موظف است در تمام مراحل ثبت، آماده‌سازی، ارسال و تطابق محصول، به موارد زیر پایبند باشد:

۳-۱شرایط عمومی ثبت محصول

تأمین‌کننده صرفاً زمانی مجاز به ثبت محصول در سامانه است که آن محصول به‌صورت واقعی، فیزیکی و در اختیار مستقیم وی موجود باشد و بتواند آن را در هر لحظه از بازه‌ی زمانی ۴۸ ساعت پس از ثبت و انتشار عمومی محصول، بدون فوت وقت آماده‌سازی و برای ارسال مهیا کند.

به‌عبارت دیگر، تأمین‌کننده موظف است از لحظه ثبت محصول در سامانه، آن را به‌مدت ۴۸ ساعت نزد خود در وضعیت آماده‌ی ارائه و قابل تحویل نگه دارد، به‌گونه‌ای که اگر در هر زمان از این مدت، سفارش ثبت شود، فرآیند آماده‌سازی و ارسال آن بلافاصله قابل انجام باشد.

هرگونه ثبت محصول بدون رعایت این الزام، تخلف محسوب می‌شود و کلیه مسئولیت‌های قانونی، قراردادی و جبرانی ناشی از آن، بدون استثناء، بر عهده تأمین‌کننده خواهد بود.

۳-۲اطلاعات الزامی محصول

در زمان ثبت محصول، تأمین‌کننده موظف است موارد زیر را با دقت وارد کند:

    ● نوع و نام محصول
    ● مقدار (وزن یا حجم)
    ● کیفیت(مطابق عکس)
    ● تاریخ برداشت یا تولید (در صورت وجود)
    ● تصویر واضح و واقعی محصول
    ● فیلم (در صورت درخواست سامانه یا برای محصولات خاص)
    ● نحوه حمل (اصولا با تامین کننده می باشد و در صورت عدم امکان از طریق شرکت حمل طرف قرارداد با سامانه) تشخیص کیفیت، سلامت و مطابقت کالای ارائه‌شده با استانداردهای مورد انتظار، صرفاً در صلاحیت ناظر سامانه می‌باشد و ارزیابی و تأیید نهایی کیفیت کالا توسط ناظر سامانه انجام می‌گیرد.

۳-۳. آماده‌سازی موجودی ظرف ۴۸ ساعت

پس از ثبت محصول توسط تأمین‌کننده و پس از تأیید سامانه و انتشار عمومی آن بر روی سایت، تأمین‌کننده موظف است حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت، موجودی ثبت‌شده را به‌صورت کامل آماده و مهیای ارسال نماید.

آماده‌سازی شامل تفکیک دقیق، بسته‌بندی استاندارد و ذخیره‌سازی مناسب و ایمن به‌گونه‌ای است که در هر لحظه از بازه زمانی ۴۸ ساعته پس از انتشار عمومی محصول، امکان تحویل فوری آن وجود داشته باشد.

به‌عبارت دقیق‌تر، تأمین‌کننده موظف است از لحظه انتشار عمومی محصول در سامانه موجودی خود را در وضعیت کاملاً آماده برای تحویل فوری نگهداری کند، به‌نحوی که در صورت ثبت سفارش در هر زمان از این بازه، امکان ارسال فوری آن بدون تأخیر فراهم باشد.

عدم رعایت این الزام، تخلف محسوب شده و کلیه تبعات ناشی از تأخیر، نقص در تحویل، یا عدم آمادگی موجودی، بر عهده شخص تامین کننده می باشد.

۳-۴الزامات مالکیت و اختیار قانونی در فروش کالا

تأمین‌کنندگان متعهد می‌گردند تنها در خصوص کالاهایی اقدام به ثبت آگهی و فروش نمایند که نسبت به آن‌ها مالکیت یا اختیار قانونی فروش داشته باشند.

۳-۵ضمانت اجرا در صورت فروش مال غیر

در صورت احراز این‌که کالای آگهی‌شده یا فروخته‌شده متعلق به شخص ثالث (غیر از آگهی‌دهنده) بوده و اجازه فروش آن وجود نداشته است، سامانه مجاز است ضمن توقف فرآیند ثبت سفارش و ارائه آن، در هر زمانی کلیه خسارات مستقیم و غیرمستقیم واردشده به سامانه و خریدار را از تأمین‌کننده مطالبه نماید.

۳-۶ممنوعیت معامله فضولی و مسئولیت های قانونی آن

ثبت آگهی برای کالای متعلق به غیر، بدون داشتن وکالت یا نمایندگی معتبر، مصداق معامله فضولی بوده و مسئولیت کیفری و مدنی آن مستقیماً بر عهده تأمین‌کننده خواهد بود.

۳-۷تعلیق حساب و توقیف مطالبات در صورت تخلف تامین کننده

در صورت تکرار یا اثبات رفتار فضولی یا ثبت اطلاعات غیرواقعی، پلتفرم حق دارد حساب کاربری تأمین‌کننده را تعلیق یا مسدود نموده و مطالبات وی را تا تعیین تکلیف نهایی حقوقی، نزد خود نگه دارد.

۳-۸مسئولیت در صورت شروع معامله و پرداخت وجه

۳-۸-۱چنانچه سفارش دهنده وجه معامله را پرداخت نماید و سپس مشخص شود تأمین‌کننده مالک کالا نبوده یا فاقد اختیار فروش بوده است، رفتار وی معامله فضولی محسوب شده و مطابق ماده ۲۴۷ قانون مدنی، معامله تنها در صورت اجازه بعدی مالک نافذ خواهد بود.

۳-۸-۲در صورت عدم تأیید یا رد صریح مالک اصلی، معامله باطل بوده و سامانه موظف است وجه پرداختی را صرفاً به سفارش دهنده بازگرداند. در این حالت، خریدار و سامانه حق دارند کلیه خسارات وارده را از فروشنده فضول مطالبه نمایند.

۳-۹تحویل کالا بدون مالکیت قانونی

۳-۹-۱. چنانچه پس از تحویل کالا مشخص شود که تامین کننده فاقد مالکیت یا اختیار فروش بوده است، مالک اصلی می‌تواند دعوی استرداد مال مطرح نموده و حق بازپس‌گیری کالا را خواهد داشت.در این حالت، مسئولیت استرداد وجه پرداختی یا کالا بر عهده شخص فضول بوده و سامانه هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال مالک، تامین کننده یا سفارش دهنده نخواهد داشت. سامانه در این خصوص تمام مسئولیت های مربوطه را نسبت به خود سلب و ساقط می نماید.

۳-۹-۲سامانه صرفاً نقش بستر الکترونیکی برای ارتباط بین کاربران را ایفا نموده و هیچ‌گونه دخالتی در صحت مالکیت، کیفیت، یا اصالت کالا ندارد. مسئولیت تمامی موارد فوق، منحصراً بر عهده تأمین‌کننده کالا می‌باشد.

۳-۱۰ ارسال محصول ظرف ۲۴ساعت پس از ثبت سفارش و پرداخت توسط سفارش دهنده

در صورتی که سامانه به تأمین‌کننده اعلام نماید که ظرفیت محصول (کامل یا بخشی از آن) توسط خریداران ثبت سفارش شده است، تأمین‌کننده موظف است حداکثر ظرف ۲۴ ساعت عملیات زیر را انجام دهد:

    ● بارگیری محصول
    ● تهیه وسیله نقلیه مناسب (در صورت حمل شخصی)
    ● هماهنگی با سامانه جهت حرکت به مقصد
    ● حرکت رسمی وسیله نقلیه به‌سمت مقصد ظرف ۲۴ساعت
    اعلام ثبت سفارش ظرف از طریق پیامک یا پیام‌رسان یا تماس صورت می‌گیرد و زمان اعلام، مبنای محاسبه مهلت ۲۴ ساعته خواهد بود

۳-۱۱مسئولیت تطابق بار ارسالی با اطلاعات ثبت‌شده

تأمین‌کننده موظف است اطمینان حاصل نماید که بار ارسالی به‌صورت کامل با اطلاعات، تصاویر، مقادیر، کیفیت و ویژگی‌هایی که هنگام ثبت محصول در سامانه وارد کرده، مطابقت دارد.

در زمان تحویل، ناظر سامانه با حضور راننده و سفارش دهنده ، مطابقت بار با مشخصات ثبت‌شده را بررسی و گزارش رسمی تهیه می‌کند. سفارش دهنده نیز موظف است در همان لحظه، کیفیت و سلامت بار را رؤیت و در صورت وجود مغایرت، اعتراض مستند خود را در سامانه از طریق روش های مشخص شده ثبت نماید.

چنانچه هرگونه مغایرت در نوع، مقدار، کیفیت)منطبق با عکس)، بسته‌بندی یا ظاهر محصول در محل تحویل توسط ناظر و نه سفارش دهنده تشخیص داده شود، تأمین‌کننده متعهد است علاوه بر الزام به استرداد وجه یا تعویض کالا (در صورت درخواست سفارش دهنده)، مبلغی معادل ۱۰٪ کل مبلغ معامله را به‌عنوان وجه التزام عدم تطابق، بدون کسر هرگونه هزینه‌ جانبی (اعم از کمیسیون، مالیات و هزینه های حمل و نقل و...) به سامانه بپردازد.

وجه التزام تعیین‌شده در این ماده، مستقل از خسارات احتمالی دیگر بوده و صرف‌نظر از اثبات یا عدم اثبات ورود ضرر، قابل مطالبه قطعی می‌باشد. سامانه حق دارد این مبلغ را به تشخیص خود از محل مطالبات یا وجوه در گردش تأمین‌کننده برداشت نماید.تا پیش از تأیید رسمی و نهایی سامانه هیچ‌گونه وجهی به تأمین‌کننده پرداخت نخواهد شد.

۳-۱۲نقش نماینده ناظر سامانه

تأیید تطابق نهایی، صحت بار و نظارت بر فرایند بارگیری، توسط نماینده رسمی سامانه انجام می‌شود. اظهارات، گزارش مکتوب و ممهور و مستندات ناظر مبنای نهایی تصمیم‌گیری خواهد بود و برای سفارش دهنده و تأمین‌کننده لازم‌الاتباع است.

۳-۱۳مسئولیت حمل

● اگر حمل توسط خود تأمین‌کننده انجام شود، تمام مسئولیت‌های مربوط به سلامت، دقت، زمان‌بندی و تحویل بار بر عهده او خواهد بود.

۳-۱۴ممنوعیت ارتباط مستقیم با سفارش دهنده

● تأمین‌کننده تحت هیچ شرایطی مجاز به تماس مستقیم، ارسال پیام، ارائه شماره تماس یا هر نوع ارتباط خارج از سامانه با خریدار نیست.

● در صورت اثبات چنین ارتباطی، سامانه حق فسخ همکاری، مسدودسازی حساب و دریافت خسارت دارد.

۳-۱۵مسئولیت جبران خسارات

در صورتی که کالای تحویلی دارای هرگونه نقص، کمبود، یا مغایرت با مشخصات ثبت‌شده در سامانه باشد، تأمین‌کننده موظف است بدون هیچ قید و شرطی نسبت به استرداد کالا اقدام نماید. هزینه‌های ناشی از بازگرداندن کالا، از جمله حمل‌ونقل و سایر مخارج مربوط، به علت قصور تأمین‌کننده، تماماً بر عهده وی خواهد بود. افزون بر این، تأمین‌کننده مکلف است مبلغی معادل ده درصد (۱۰٪) از بهای معامله را به عنوان وجه‌التزام تأخیر و تخلف، به سامانه پرداخت نماید. این شرط مانع از پیگیری سایر خسارات وارده نخواهد بود.

۳-۱۶تعهد به عدم انصراف یک‌طرفه

پس از ثبت محصول و آغاز فرآیند سفارش توسط سفارش دهنده ها، تأمین‌کننده مجاز به انصراف، لغو یا تغییر قیمت نیست مگر با مجوز رسمی سامانه که بصورت پیامکی ارسال میشود.

ماده ۴ – تعهدات والزامات سفارش دهنده

سفارش دهنده با ثبت سفارش و پرداخت وجه از طریق سامانه ایران فارمانا، به‌عنوان یکی از اجزای اصلی زنجیره تأمین، موظف است به تعهدات زیر پایبند باشد:

۴-۱. مطالعه دقیق اطلاعات محصول پیش از ثبت سفارش

شخص موظف است پیش از نهایی‌کردن هر سفارش، اطلاعات محصول ثبت‌شده توسط تأمین‌کننده (از جمله نوع، قیمت، کیفیت، بسته‌بندی، شرایط حمل و تصویر محصول) را به‌دقت مطالعه کرده و با آگاهی کامل اقدام به سفارش نماید.

۴-۲پذیرش قطعی و غیرقابل بازگشت سفارش

۴-۲-۱با پرداخت وجه، سفارش نهایی و قطعی تلقی می‌شود و هیچ‌گونه امکان لغو، انصراف یا اصلاح آن وجود ندارد.با این حال، سفارش دهنده موظف است در لحظه تحویل بار و در حضور نماینده ناظر سامانه و راننده، کیفیت(مطابق عکس) و مطابقت محصول را بررسی نماید. در صورت مشاهده مغایرت یا نقص آشکار، وی موظف است بلافاصله اعتراض خود را از طریق بسترهای ارتباطی اعلام‌شده (اعم از سامانه، نرم‌افزارهای پیام‌رسان یا سایر درگاه‌های ارتباطی معرفی‌شده توسط شرکت) ثبت نموده و تصاویر، ویدئو و شرح دقیق از مغایرت مشاهده‌شده را نیز ارائه دهد. مبنای بررسی و تشخیص تطابق یا عدم تطابق کالا، گزارش رسمی و صورت‌جلسه تنظیم‌شده توسط ناظر سامانه خواهد بود و نظر قطعی ناظر اعزامی از سوی شرکت برای طرفین لازم‌الاجرا است. با این حال، وجود ضایعات جزئی تا سقف ۱۰٪ از مقدار کل بار، به‌عنوان حد متعارف در حمل‌ونقل محصولات کشاورزی تلقی شده و قابل اعتراض نخواهد بود.

عدم ثبت اعتراض در لحظه تحویل، به‌منزله تأیید ضمنی محصول تلقی می‌شود و شخص پس از آن، حق هیچ‌گونه مطالبه وجه، تغییر سفارش یا مطالبه خسارت نخواهد داشت؛ مگر در موارد خاص که سامانه رسماً آن را تأیید نماید.

۴-۲-۲کلیه سفارش دهندگان متعهد هستند در هنگام انجام هرگونه پرداخت در سامانه، صرفاً از حساب بانکی یا کارت بانکی متعلق به خود (با تطابق کامل با نام ثبت‌شده در حساب کاربری) استفاده نمایند.

۴-۲-۳انجام پرداخت از طریق حساب اشخاص ثالث (نظیر بستگان، دوستان، شرکای تجاری و…) ممنوع بوده و در صورت انجام، مشمول مقررات زیر خواهد بود.

پیامدهای استفاده از حساب شخص ثالث:

الف)در صورتی‌که پرداخت وجه از حساب بانکی متعلق به شخصی غیر از کاربر ثبت‌شده در سامانه انجام شود، سامانه مجاز است فرآیند معامله را به‌صورت موقت متوقف نموده و تا تعیین تکلیف، از واریز وجه به تأمین‌کننده خودداری نماید.

ب) در چنین حالتی، کاربر موظف است حداکثر ظرف ۲۴ ساعت از زمان درخواست سامانه، مدارک قانونی اثبات‌کننده رضایت یا نمایندگی صاحب حساب شامل یکی از موارد زیر را ارائه دهد:

    • تصویر وکالت‌نامه رسمی یا تفویض اختیار کتبی؛
    • رسید بانکی امضاشده توسط صاحب حساب؛
    • سایر مستندات معتبر بانکی یا حقوقی.

ج) در صورت عدم ارائه مدارک فوق در مهلت مقرر یا وجود اعتراض از سوی صاحب حساب بانکی، سامانه مجاز است وجه دریافتی را صرفاً به صاحب حساب بانکی (پرداخت‌کننده واقعی) بازگرداند. در این حالت، سفارش دهنده حق هیچ‌گونه ادعا نسبت به وجه پرداخت‌شده یا تکمیل معامله نخواهد داشت و مسئول جبران خسارات وارده به تأمین‌کننده خواهد بود.

۴-۲-۴مسئولیت و عواقب حقوقی:

    ● مسئولیت کلیه عواقب ناشی از استفاده غیرمجاز از حساب اشخاص ثالث، اعم از مسئولیت کیفری، حقوقی و قراردادی، به‌طور کامل بر عهده خریدار خواهد بود.
    ● سامانه صرفاً نقش واسط دارد و در صورت بروز اختلاف میان سفارش دهنده، صاحب حساب بانکی یا تأمین‌کننده، تا زمان صدور حکم یا ارائه توافق رسمی کتبی بین طرفین، از انجام هرگونه تسویه یا انتقال وجه خودداری خواهد کرد. سفارش دهنده موظف است مبلغ معامله را از طریق درگاه‌های پرداخت یا سایر روش‌های مورد تأیید سامانه پرداخت نماید.
    ● در صورتی که پرداخت از طریق روش‌هایی انجام شود که انتقال وجه به‌صورت غیر آنی و با تأخیر در تسویه انجام می‌گیرد (از جمله پایا، ساتنا، حواله بین‌بانکی زمان‌دار و…)، مبنای آغاز عملیات ارسال کالا، زمان واریز قطعی وجه به حساب بانکی سامانه خواهد بود.
    ● سامانه هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تأخیر ناشی از فرآیند انتقال وجه توسط بانک‌ها نداشته و کاربر موظف است در صورت انتخاب روش‌های پرداخت با تأخیر، این موضوع را هنگام ثبت سفارش مدنظر قرار دهد

۴-۵. مسئولیت دریافت به‌موقع بار

سفارش دهنده موظف است در زمان اعلام‌شده توسط سامانه یا تا 72 ساعت بعد از پرداخت وجه سفارش، در محل تحویل حاضر باشد و بار را بدون تأخیر تحویل بگیرد.در صورت عدم پاسخ‌گویی به تماس راننده یا پشتیبانی یا ناظر سامانه، عدم حضور در محل، یا امتناع از تحویل، هیچ‌گونه مسئولیتی بر عهده تأمین‌کننده یا سامانه نخواهد بود. ملاک و معیار نهایی اعلام و تایید ناظر سامانه خواهد بود.

در این موارد، سامانه مجاز است بار را به‌صورت کامل معدوم یا به نهادهای خیریه واگذار نماید. سفارش دهنده هیچ حقی برای مطالبه وجه یا بار نخواهد داشت و سامانه در این حالت با تامین کننده تسویه حساب خواهد نمود.

۴-۶عدم تأخیر در تأیید دریافت بار

سفارش دهنده موظف است بلافاصله پس از دریافت کالا، تأیید نهایی دریافت را از طریق ثبت کد تأیید پیامکی در سامانه اعلام نماید. در صورتی که به هر دلیل کد مذکور برای وی ارسال نگردد یا امکان ثبت آن فراهم نباشد، اعلام ناظر سامانه مبنی بر تحویل کالا، ملاک عمل و به منزله تأیید است.

ماده ۵ – تعهدات و الزامات راننده / حمل‌کننده کالا

نکته: بر اساس ساختار عملکرد سامانه، مسئولیت حمل کالا در وهله نخست بر عهده تأمین‌کننده است و وی مکلف است، در صورت امکان، نسبت به ارسال کالا با استفاده از ناوگان اختصاصی یا از طریق هماهنگی شخصی اقدام نماید. تنها در صورتی که تأمین‌کننده به‌صورت رسمی و از طریق بسترهای ارتباطی سامانه، انصراف یا ناتوانی خود در انجام حمل را اعلام نماید، سامانه مجاز به واگذاری حمل به راننده مورد تأیید خواهد بود.

با این حال، کلیه ضوابط، تعهدات و الزامات مربوط به حمل کالا که در این سند برای راننده پیش‌بینی شده‌اند، در مواردی که تأمین‌کننده شخصاً اقدام به حمل می‌نماید، به همان نحو نسبت به وی نیز جاری و لازم‌الرعایه خواهد بود.

راننده (اعم از شخص حقیقی یا شرکت باربری) که وظیفه حمل کالا را از مبدأ تأمین‌کننده به مقصد خریدار بر عهده می‌گیرد، موظف است مطابق مفاد زیر عمل نماید:

۵-۱ثبت اطلاعات وسیله نقلیه و راننده

پیش از هرگونه فعالیت حمل، راننده یا شرکت باربری موظف است اطلاعات کامل شامل موارد زیر را در سامانه ثبت نماید:

    ● نام راننده و شماره تماس
    ● تصویر کارت ملی، گواهینامه و کارت وسیله نقلیه
    ● پلاک خودرو و نوع آن
    ● تصویر واضح از خودرو (در صورت درخواست سامانه)

۵-۲. حرکت در مهلت قانونی

راننده موظف است حداکثر تا پایان مهلت ۲۴ ساعته تعیین‌شده توسط سامانه، فرآیند بارگیری را از مبدأ آغاز کرده و حرکت رسمی به مقصد خریدار را ثبت نماید. تأخیر در حرکت، موجب اختلال در زنجیره و مسئولیت مستقیم خواهد بود.

۵-۳. تحویل بار بدون توقف غیرموجه

راننده موظف است کالا را بدون توقف غیرضروری یا انحراف از مسیر، مستقیماً از مبدأ به مقصد تعیین‌شده منتقل کند. هرگونه تأخیر، توقف بی‌مورد یا انحراف بدون اطلاع سامانه، تخلف محسوب می‌شود.

۵-۴. رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در حمل

    ● راننده موظف است بار را به‌گونه‌ای حمل کند که در طول مسیر دچار آسیب، فساد، آلودگی یا افت کیفیت نشود.
    ● بسته‌بندی کالا نباید در معرض آسیب قرار گیرد؛ در صورت بروز هرگونه مشکل ناشی از جابه‌جایی نامناسب، راننده مسئول خواهد بود.

۵-۵. ممنوعیت تحویل به افراد غیرمجاز

تحویل بار تنها به شخص خریدار یا نماینده رسمی او که در سامانه ثبت شده است مجاز می‌باشد. در صورت تحویل به شخص ثالث بدون هماهنگی، مسئولیت کامل با راننده خواهد بود.

۵-۶. اطلاع‌رسانی فوری در صورت مشکل یا حادثه

در صورت بروز هرگونه تأخیر، نقص فنی، تصادف، شرایط فورس‌ماژور، یا هر رخداد غیرمنتظره در مسیر، راننده موظف است فوراً موضوع را به سامانه اطلاع دهد.

۵-۷. تأیید تحویل از طریق کد پیامکی

راننده موظف است بلافاصله پس از تحویل کالا به سفارش دهنده، تأیید نهایی تحویل را از طریق ثبت کد تأیید پیامکی در سامانه اعلام نماید. در صورتی که به هر دلیل کد مذکور برای راننده ارسال نگردد یا امکان ثبت آن فراهم نباشد، اعلام ناظر سامانه مبنی بر تحویل کالا، ملاک عمل و به منزله تأیید نهایی تحویل از سوی راننده تلقی خواهد شد.

۵-۸تخلفات راننده و عواقب آن

در صورت تکرار تخلف، تأخیر عمدی، فریب، تحویل به شخص نامعتبر یا حمل غیراصولی، سامانه مجاز است:

    ● حساب راننده را مسدود کند
    ● همکاری را قطع نماید
    ● خسارات وارده را به‌صورت مستقیم از مطالبات وی کسر کند یا از وی مطالبه نماید

۵-۹.استقلال خدمات حمل‌ونقل

سامانه هیچ‌گونه تعهدی نسبت به انتخاب، عملکرد، تأخیر، کیفیت یا خسارات ناشی از خدمات حمل‌ونقل (اعم از رانندگان شخصی یا شرکت‌های ثالث) ندارد. مسئولیت این امور با طرفین قرارداد است.

۵-۱۰.واسطه بودن سامانه در معرفی راننده

معرفی راننده صرفاً به‌عنوان تسهیل‌کننده انجام می‌شود و به منزله استخدام، قرارداد حمل یا مسئولیت سامانه نسبت به بار نیست.

۵-۱۱.عدم مسئولیت در تخلیه نادرست یا آسیب کالا

در صورت آسیب به محصولات در زمان بارگیری، حمل یا تخلیه، سامانه مسئولیتی ندارد مگر خلاف آن صراحتاً در قرارداد خاصی آمده باشد.

۵-۱۲.بارنامه یا سند حمل خارج از تعهد سامانه

صدور بارنامه،رسید حمل یا تحویل یا هر سند حمل رسمی یا غیررسمی خارج از حیطه مسئولیت سامانه است و در صورت نیاز بین تامین کننده، راننده یا تنظیم می‌شود.

ماده۶- فرآیند مالی و تسویه حساب

۶-۱تعیین بهای اولیه کالا بر عهده تامین کننده است . با این حال سامانه در راستای تنظیم بازار حفظ حقوق کاربران و منافع کلی سامانه اختیار بررسی اصلاح یا رد قیمت پیشنهادی را خواهد داشت.قیمت کالا پس از تایید سامانه تا پایان موجودی یا دوره توافق شده قابل افزایش نیست مگر در شرایط خاص با مستندات کافی و تایید کتبی سامانه.

۶-۲کلیه پرداخت‌های مربوط به سفارش محصولات، به‌صورت آنلاین و از طریق درگاه رسمی سامانه انجام می‌شود. وجه پرداخت‌شده توسط سفار دهنده، در حساب سامانه نگهداری خواهد شد تا زمانی که فرایند سفارش،تحویل و تأیید نهایی تکمیل گردد.

۶-۳. تأمین‌کننده موظف است پس از دریافت اعلان پر شدن ظرفیت محصول، بار را طبق ضوابط آماده و تحویل نماینده سامانه یا راننده کند.

۶-۳ بار ارسالی در محل تحویل، توسط نماینده ناظر سامانه با حضور راننده و سفارش دهنده رؤیت و بررسی می‌شود.مبنای بررسی صحت و کیفیت کالا، گزارش رسمی ناظر سامانه خواهد بود.

سفارش دهنده موظف است در لحظه تحویل کالا، بررسی لازم را انجام داده و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت یا عیب، اعتراض خود را از طریق سامانه و یا بستر های پیام رسان ثبت نموده و مستندات مربوط (از جمله تصویر، ویدئو و توضیحات دقیق) را ارسال نماید.

در صورت ثبت اعتراض از سوی وی ، تسویه حساب موقتاً متوقف شده و موضوع در گام نخست به ناظر رسمی سامانه جهت بررسی و اظهارنظر کارشناسی ارجاع می‌شود

در صورتی که ناظر، اعتراض را وارد تشخیص دهد، وجود مغایرت یا عیب در گزارش رسمی ناظر منعکس خواهد شد و در این حالت، وجه پرداختی ظرف حداکثر یک هفته کاری به وی مسترد می‌گردد.

در صورتی که ناظر، اعتراض را وارد نداند، یا تأمین‌کننده نسبت به گزارش ناظر معترض باشد، موضوع به‌عنوان اختلاف میان سفارش دهنده و تأمین‌کننده تلقی شده و برای صدور رأی نهایی به هیئت داوری داخلی سامانه ارجاع داده می‌شود.

رأی هیئت داوری قطعی، لازم‌الاجرا و برای هر دو طرف الزام‌آور خواهد بود

۶-۴.پرداخت وجه به تأمین‌کننده در صورت عدم اقدام ظرف مهلت مقرر

در صورتی‌که پس از انجام معامله و پرداخت وجه از سوی سفارش دهنده به حساب بانکی سامانه، تأمین‌کننده ظرف مدت ۷ (هفت) روز کاری از تاریخ اعلام آمادگی سامانه برای پرداخت، نسبت به اعلام شماره حساب معتبر جهت دریافت وجه یا اقدام به برداشت آن اقدام نکند، سامانه مجاز خواهد بود مبلغ مربوطه را به حساب بانکی ثبت‌شده تأمین‌کننده در سامانه (در زمان ثبت‌نام یا ویرایش اطلاعات) واریز نماید.

تبصره ۱: مسئولیت صحت اطلاعات بانکی تأمین‌کننده به‌طور کامل بر عهده وی است و در صورت بروز اشتباه، برگشت وجه یا تأخیر ناشی از آن، سامانه مسئولیتی نخواهد داشت.

تبصره ۲: این پرداخت، به منزله ایفای کامل تعهد سامانه نسبت به پرداخت وجه تلقی شده و پس از آن، هیچ‌گونه ادعایی از سوی تأمین‌کننده نسبت به سامانه پذیرفته نخواهد بود.

تبصره ۳: در صورتی که اختلاف، منع قانونی یا دستور قضایی مانع پرداخت وجه باشد، سامانه مجاز است انتقال وجه را تا زمان رفع مانع متوقف نماید، بدون آنکه مسئولیتی متوجه آن باشد

۶-۵.پرداخت از طریق کیف پول کاربر

پرداخت وجه صرفاً از محل موجودی کیف پول کاربر انجام می‌گیرد. سامانه صرفاً بستر انتقال داخلی اعتبار کیف پول به حساب خریدار را فراهم می‌سازد و در فرایند تعیین مبلغ، توافق طرفین یا مفاد معامله دخالتی ندارد. مسئولیت تأمین موجودی، صحت مبلغ و تطابق آن با مفاد توافق، صرفاً بر عهده کاربران است.

۶-۶.تامین‌کننده با پذیرش این قرارداد، موافقت می‌نماید که سامانه مجاز است به هر پرداخت مربوط به فروش کالا، علاوه بر کمیسیون خدمات سامانه، کلیه هزینه‌های قانونی، مالیات‌ها، عوارض، کارمزدهای بانکی، هزینه‌های اجرایی مرتبط با تراکنش، و سایر کسوراتی که به موجب قوانین جاری کشور یا رویه‌های رسمی و مالیاتی بر معاملات الکترونیکی مترتب است را کسر نماید.

نرخ کمیسیون سامانه به‌صورت درصدی از مبلغ معامله و بر اساس سیاست‌های داخلی سامانه و متناسب با نوع کالا و شرایط بازار تعیین شده و ممکن است متغیر باشد. تأمین‌کننده ضمن پذیرش بی‌قید و شرط مفاد این بند، حق هرگونه اعتراض، مطالبه یا ادعایی در خصوص میزان و نحوه کسر مبالغ فوق را از خود سلب و ساقط می‌نماید.

ماده ۷ – موارد عمومی، تخلفات، جرائم و مقررات نهایی

این ماده شامل قواعد کلی، موارد اضطراری، ضمانت اجرا و قوانین نهایی حاکم بر استفاده از سامانه ایران فارمانا است:

۷-۱تخلفات منجر به قطع همکاری و پیگرد

در صورتی که سامانه به تشخیص خود، هرگونه اقدام، رفتار یا قصور از سوی کاربر (اعم از تأمین‌کننده، سفارش دهنده یا راننده) را مغایر با ضوابط، مقررات، مصالح یا نظم عملیاتی سامانه تشخیص دهد، اختیار تام دارد بدون نیاز به اخطار قبلی، نسبت به مسدودسازی حساب کاربری، تعلیق یا فسخ همکاری، قطع دسترسی به خدمات و در صورت لزوم، پیگیری قانونی و مطالبه خسارات اقدام نماید؛ مواردی از قبیل:

    ● ثبت اطلاعات نادرست یا جعلی در سامانه
    ● تحویل بار مغایر با مشخصات اعلام‌شده
    ● عدم پاسخ‌گویی یا همکاری در زمان‌بندی مشخص‌شده
    ● تماس یا معامله خارج از بستر رسمی سامانه
    ● آسیب به اعتبار سامانه (از طریق گفتار، رفتار، محصول نامناسب یا انتشار محتوا در فضای مجازی یا رسانه‌ای)
    ● اقدام به لغو یک‌طرفه فرآیند فروش یا خرید پس از ثبت نهایی
    ● تحویل دیرهنگام، عدم تحویل بار یا امتناع از انجام تعهدات
    ● حمل غیراصولی، توقف‌های ناموجه یا تحویل بار به شخص نامعتبر

۷-۲حق تعلیق، توقیف یا حذف حساب کاربری

سامانه مجاز است در صورت مشاهده رفتار غیرحرفه‌ای، تخلف مکرر، تهدید امنیت سامانه یا اختلال در زنجیره خدمات، دسترسی کاربر را به‌صورت موقت یا دائم محدود یا حذف نماید و از فعالیت مجدد وی جلوگیری کند.

۷-۳مسئولیت کامل کاربران در قبال اقدامات خود

تمامی فعالیت‌های انجام‌شده با هر حساب کاربری، به‌منزله اقدام مستقیم صاحب آن حساب تلقی می‌گردد. واگذاری حساب، استفاده مشترک یا ثبت‌نام به نام غیر، تخلف محسوب شده و تمام عواقب آن متوجه دارنده اصلی خواهد بود.

۷-۴اسقاط کافه خیارات

کاربر یا کاربران با عضویت و استفاده از خدمات این سامانه ضمن قبول کلیه شرایط و ضوابط آن صراحتا بالاسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش او افحش نسبت به کلیه آثار و تبعات حقوقی ناشی از این قرارداد و تعاملات ناشی از آن اعلام رضایت و التزام می نماید.

۷-۵تضامین مالی و وجه التزام

کلیه کاربران از تامین کننده و سفارش دهنده سامانه موظف‌اند مطابق تعهدات اختصاصی خود، در صورت مطالبه سامانه یا ناظر آن، تضامین مالی متناسب با نوع تعهد و ارزش معاملاتی مربوطه ارائه نمایند. ارائه تضامین مالی، مانع از پیش‌بینی و مطالبه و اخذ وجه التزام نخواهد بود.

وجه التزام ناشی از عدم ایفای تعهدات یا تأخیر در انجام آن، معادل ۱۰ درصد مبلغ معامله (بدون احتساب هزینه‌های جانبی نظیر مالیات، عوارض، بیمه و سایر هزینه‌های تبعی) تعیین می‌گردد.

با این حال، ناظر سامانه اختیار دارد با توجه به شرایط خاص هر پرونده یا رفتار کاربران، میزان وجه التزام را حسب مورد افزایش دهد.

تضامین فوق الذکر به‌منظور تضمین اجرای تعهدات و جبران خسارات احتمالی نزد سامانه باقی خواهد ماند و پس از خاتمه همکاری، پس از تسویه نهایی و با تأیید کتبی سامانه قابل استرداد است.

در صورت بروز تخلف، خسارت یا نقض تعهدات، سامانه مجاز است از محل تضامین بر اساس برآورد خود نسبت به جبران مطالبات خود اقدام نماید، بدون آنکه نیاز به رأی قضایی یا اثبات تقصیر باشد.

۷-۶.مسئولیت در برابر آسیب به اعتبار سامانه

اگر به‌دلیل رفتار، محصول یا گفتار تأمین‌کننده، اعتبار برند یا سیستم ایران فارمانا آسیب ببیند، شرکت می‌تواند جبران خسارات معنوی و مادی را از وی مطالبه نماید.

۷-۷پذیرش شرایط فورس‌ماژور

در صورت بروز حوادث خارج از کنترل مانند بلایای طبیعی، قطعی اینترنت، شورش ها ، جنگ ،اختلالات سراسری، قطعی برق، ممنوعیت‌های قانونی یا موارد اضطراری، تورم و نوسان های قیمت سامانه هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تأخیر یا لغو موقت خدمات نخواهد داشت.

با رفع شرایط فورس ماژور تعهدات از سر گرفته خواهد شد و طرفین موظف به همکاری جهت ادامه روند اجرای قرارداد می باشند.

در شرایط خارج از کنترل سامانه مسئولیتی در قبال توقف خدمات ندارد.

۷-۸. تخلف از هر یک از مفاد سند موجب ایجاد حق فسخ یک طرفه برای سامانه خواهد بود. سامانه مختار است بدون هیچ دلیلی و بدون اخطار قبلی و بدون پرداخت هیچگونه خسارت یا غرامت همکاری با کاربر متخلف را خاتمه داده و دسترسی او را محدود نماید.

۷-۹حل‌وفصل اختلافات از طریق داوری با اختیار انحصاری سامانه در تعیین داور

کلیه اختلافات، دعاوی یا ادعاهای ناشی از تفسیر، اجرا یا استفاده از خدمات سامانه «ایران فارمانا»، در صورت عدم حصول توافق میان کاربر و سامانه، از طریق داوری و نه از طریق مراجع قضایی، رسیدگی خواهد شد.

تعیین داور منحصراً توسط سامانه انجام می‌گیرد و داور تعیین‌شده، صلاحیت رسیدگی به اختلاف و صدور رأی را خواهد داشت.

رأی داور برای طرفین لازم‌الاتباع، نهایی و قطعی بوده و به منزله فصل‌الخطاب در حل اختلاف تلقی می‌گردد.

تبصره۱: سامانه ایران فارمانا می‌تواند در هر زمان، نهاد یا داور مشخصی را به‌عنوان مرجع اختصاصی داوری معرفی نماید.

تبصره۲: در صورت اعتراض به رأی داور، طرفین تنها مجاز به ارجاع موضوع به دادگاه عمومی حقوقی شهر شیراز خواهند بود. این اقدام صرفاً پس از صدور رأی داور مجاز بوده و انجام هرگونه شکایت پیش از طی این فرآیند، مسموع نخواهد بود.

۷-۱۰. سامانه صرفا نقش ناظر و واسطه را ایفا می کند و مسولیت انجام کامل به موقع و صحیح تعهدات بر عهده کاربران است. هرگونه تخلف قصور یا عدم انجام تعهدات دارای مسئولیت مالی و حقوقی نسبت به شخص خاطی می باشد.

۷-۱۱در صورت بروز تخلف، سامانه مجاز است برای جبران ضرر، اقدامات زیر را انجام دهد:

    ● برداشت مستقیم از کیف پول یا حساب کاربر
    ● مسدودسازی حساب تا تسویه کامل بدهی
    ● گزارش رسمی تخلف به مراجع قانونی
    ● ثبت سوءسابقه داخلی در سامانه

۷-۱۲پذیرش کامل و دائمی مقررات

با ثبت‌نام، پرداخت، ثبت سفارش یا استفاده از هر بخش از خدمات سامانه، کاربر به‌صورت رسمی، دائمی و غیرقابل‌انکار، تمامی مفاد این سند را پذیرفته و حق هرگونه اعتراض، انکار یا تفسیر شخصی را از خود سلب می‌نماید.

۷-۱۳تغییرات در مقررات

سامانه در هر زمان مجاز به تغییر، اصلاح یا تکمیل این مقررات است. نسخه جدید بلافاصله پس از انتشار، لازم‌الاجرا خواهد بود و ادامه استفاده کاربران، به‌معنای پذیرش آن تلقی می‌شود و همچنین کاربران متعهد میشوند با هر بار ورود برای ثبت محصول خود یا خرید اخرین نسخه از قوانین را مطالعه کنند.

۷-۱۴اعتبار حقوقی تأیید از طریق شماره همراه، OTP و پرداخت

    ● کاربر با ثبت شماره تلفن همراه و وارد کردن کد تأیید (OTP)، پذیرش کامل، قطعی و رسمی مقررات این سند را اعلام می‌نماید.
    این تأیید در حکم امضای دیجیتال قانونی بوده و برای وی الزام‌آور خواهد بود. این تایید وفق مواد 10 و 11 قانون تجارت ● الکترونیکی معادل امضای رسمی و معتبر خواهد بود
    حتی در صورت عدم ثبت‌نام، هرگونه واریز وجه، دریافت خدمت یا استفاده از سامانه، به‌منزله پذیرش کامل این شرایط تلقی ● می‌شود.

۷-۱۵غیرقابل بازگشت بودن وجه پس از تأیید فروش

کلیه پرداخت‌ها در سامانه، تا زمان تأیید نهایی زنجیره فروش توسط ناظر شرکت ، در حساب سامانه نگهداری می‌شود.

در صورت تأیید رسمی ناظر و عدم اعتراض ناظر در لحظه تحویل، فروش قطعی تلقی شده و وجه پس از کسر کارمزد و کمسیون، به تأمین‌کننده پرداخت می‌گردد.

پس از این مرحله، هیچ‌گونه امکان بازپرداخت، اصلاح یا لغو مبلغ وجود ندارد.

تنها در صورتی که نماینده ناظر، مغایرت آشکار بار را تأیید نماید، کل بار برگشت داده شده و تسویه انجام نمی‌گردد.

در مواردی که سفارش دهنده از تحویل بار امتناع کند یا در محل حضور نداشته باشد، سامانه مجاز است بار را معدوم یا به خیریه واگذار نماید و ذی نفع هیچ حقی برای مطالبه وجه یا کالا نخواهد داشت.

۷-۱۶تمامی حقوق مربوط به طراحی، محتوا، رابط کاربری، الگوریتم، ساختار، نام تجاری و برند "ایران فارمانا" متعلق به شرکت «تأمین ایده‌آفرین فردا» بوده و هرگونه استفاده غیرمجاز، بازتولید، کپی‌برداری یا سوءاستفاده از آن، مشمول پیگرد قانونی خواهد بود.

۷-۱۷سامانه صرفاً بستری برای ثبت و تبادل اطلاعات میان کاربران است و هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال صحت، کیفیت، واقعیت، به‌روزرسانی یا قانونی بودن اطلاعات واردشده توسط کاربران ندارد.

مسئولیت صحت کامل اطلاعات ثبت‌شده (اعم از توضیحات، تصاویر، قیمت، مشخصات فنی و ...) صرفاً بر عهده کاربر درج‌کننده است.

۷-۱۸سامانه ایران فارمانا صرفا به عنوان بستر تسهیل گر میان کاربران فعالیت می نماید و هیچ گونه مسئولیت مستقیم حقوقی یا قراردادی در قبال اجرای تعهدات کاربران ندارد. کلیه اختلافات صرفا از طریق داوری داخلی قابل رسیدگی است و کاربران حق مراجعه مستقیم به مراجع قضایی علیه سامانه را از خود سلب می نمایند.

۷-۱۹کاربران با استفاده از سامانه، به شرکت «تأمین ایده‌آفرین فردا» اجازه می‌دهند اطلاعات عملکرد، خرید، ثبت محصول و بازخورد آنان، به‌صورت آماری و بدون افشای هویت شخصی، در سیستم‌های تحلیلی، هوش مصنوعی و توسعه خدمات سامانه مورد پردازش و استفاده قرار گیرد.

۷-۲۰سامانه ایران فارمانا (شرکت تأمین ایده‌آفرین فردا) این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در هر زمان و صرفاً بر اساس تشخیص داخلی خود، بدون نیاز به ارائه دلیل یا اطلاع قبلی، نسبت به قطع موقت یا دائم همکاری با هر یک از کاربران (اعم از تأمین‌کننده، سفارش دهنده یا راننده) اقدام نماید.

در این موارد، هیچ‌گونه ادعا، مطالبه، شکایت یا پیگیری از سوی کاربر، علیه سامانه یا شرکت، مسموع نخواهد بود و کاربر از هم‌اکنون حق هرگونه اعتراض یا مطالبه در این خصوص را از خود سلب و ساقط می‌نماید

۷-۲۱عدم مسئولیت در قبال تأخیر یا اختلافات مالی

در صورت بروز اختلاف، یا مغایرت مالی بین طرفین، سامانه هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال بازپرداخت، جبران خسارت یا پیگیری ادعاهای مالی نخواهد داشت.

۷-۲۲عدم نگهداری وجوه خارج از کیف پول و عدم واسطه‌گری مالی

سامانه هیچ‌گونه وجهی خارج از بستر کیف پول داخلی نگهداری نمی‌کند و صرفاً انتقال اعتبار کیف پول را تسهیل می‌نماید. سامانه در نقش واسطه مالی، پرداخت امن (escrow) یا واسطه در تسویه‌حساب طرفین ایفای نقش نمی‌کند، مگر به‌صورت صریح و در قالب خدمات مشخص اعلام‌شده. این خریدار میشه درسته

۷-۲۳حدود مسئولیت سامانه در احراز هویت کاربران

سامانه صرفاً در حد متعارف و متناسب با زیرساخت‌های فنی خود، اقدام به احراز هویت اولیه کاربران می‌نماید. با این حال، سامانه ضامن صحت، اعتبار یا اصالت کامل اطلاعات هویتی یا معاملاتی طرفین نبوده و هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال مغایرت‌های احتمالی یا خسارات ناشی از اتکا به این اطلاعات نخواهد داشت. تصمیم‌گیری و انجام تراکنش مالی بر اساس تشخیص و مسئولیت کامل کاربران انجام می‌پذیرد

۷-۲۴ واسطه بودن سامانه

سامانه صرفاً نقش واسطه‌گری و اتصال سفارش دهنده و تأمین‌کننده را دارد و در هیچ‌یک از معاملات میان کاربران دخالت، مسئولیت یا نفع مستقیم ندارد.

۷-۲۵عدم مالکیت بر کالاها

سامانه مالک هیچ‌یک از محصولات عرضه‌شده در بستر خود نبوده و هیچ‌گونه کنترل مستقیم بر کیفیت، سلامت یا اصالت محصولات ندارد.

۷-۲۶مسئول نبودن در صحت اطلاعات

اطلاعات درج‌شده توسط کاربران بدون دخالت سامانه بوده و سامانه هیچ‌گونه تضمینی نسبت به صحت، دقت یا به‌روز بودن آن ندارد.

۷-۲۷عدم مسئولیت در اختلافات تجاری

کلیه اختلافات ناشی از معامله یا اجرای تعهدات (شامل کیفیت، کمیت، پرداخت، تحویل و …) صرفاً میان سفارش دهنده و تأمین‌کننده است و سامانه نسبت به آن‌ها مسئولیتی ندارد.

۷-۲۸عدم مسئولیت در پرداخت یا تسویه‌ها

سامانه مسئول انجام یا تضمین پرداخت‌های میان کاربران نیست، مگر در صورتی که خدمات مالی خاصی توسط سامانه ارائه شود (که در آن‌صورت ضوابط جداگانه دارد).

۷-۲۹رفع مسئولیت در تأخیر یا عدم تحویل کالا

در صورت تأخیر یا عدم تحویل کالا توسط تأمین‌کننده یا مشکلات در حمل‌ونقل، سامانه هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

۷-۳۰عدم مسئولیت در خسارات غیرمستقیم

سامانه هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال خسارات غیرمستقیم، اتفاقی یا ناشی از سود از دست‌رفته کاربران ندارد.

۷-۳۱منع فعالیت‌های غیرقانونی یا خارج از عرف بازار کشاورزی

کاربران موظف‌اند تنها در چهارچوب قوانین جاری و عرف بازار کشاورزی فعالیت کنند و هرگونه تخلف، ممنوع و مسئولیت آن با کاربر است.

۷-۳۲عدم تضمین دائمی بودن خدمات

سامانه هیچ‌گونه تعهدی در خصوص ارائه دائمی یا بدون قطعی خدمات ندارد.

۷-۳۳ عدم مسئولیت در قبال اختلالات فنی و امنیتی خارج از کنترل سامانه

سامانه «ایران فارمانا» با به‌کارگیری تدابیر متعارف فنی و امنیتی، تلاش می‌نماید تا از بروز اختلالات سیستمی و نفوذهای غیرمجاز جلوگیری کند. با این حال، در صورت بروز هرگونه اشکال فنی، باگ نرم‌افزاری، نقص زیرساخت‌های اینترنتی، اختلال در سرورها یا خدمات میزبانی، به‌روزرسانی ناخواسته نرم‌افزارهای پایه، حملات سایبری، هک شدن داده‌ها، نفوذ غیرمجاز یا هرگونه اختلال مشابه که خارج از کنترل معقول و اختیار سامانه باشد، هیچ‌گونه مسئولیت حقوقی، کیفری یا مالی متوجه سامانه نخواهد بود.

کاربران با عضویت و استفاده از خدمات سامانه، نسبت به این ریسک آگاه بوده و کلیه آثار و تبعات احتمالی آن را می‌پذیرند

۷-۳۴تکلیف تأمین‌کننده به مالکیت یا نمایندگی قانونی

هر تأمین‌کننده متعهد است صرفاً کالاهایی را عرضه کند که یا مالک قانونی آن است یا اختیار قانونی برای فروش آن دارد. در غیر این صورت، مسئولیت کامل حقوقی و کیفری بر عهده او خواهد بود.

۷-۳۵رفع مسئولیت سامانه از معاملات فضولی

در صورتی که کاربر کالایی را بدون اختیار قانونی به فروش رسانده باشد، سامانه هیچ مسئولیتی در قبال فسخ معامله، رد مال، استرداد وجه یا خسارات ناشی از آن ندارد.

۷-۳۶حق گزارش تخلف به مراجع ذی‌ربط

در صورت اثبات فروش مال غیر (معاملات فضولی یا کلاهبرداری)، سامانه مجاز است اطلاعات مربوط به کاربر متخلف را به مراجع قضایی و انتظامی ارائه دهد.

۷-۳۷عدم تعهد سامانه به احراز مالکیت کالاها

سامانه مسئول بررسی اسناد مالکیت یا منشاء قانونی کالاهای ارائه‌شده نیست و صحت اطلاعات اعلام‌شده بر عهده تأمین‌کننده است.

۷-۳۸نقض مالکیت معنوی یا فیزیکی کالا توسط کاربران

بارگذاری و فروش هر نوع کالای ممنوع، قاچاق یا متعلق به غیر، ممنوع بوده و مسئولیت کامل حقوقی، کیفری و مالی آن بر عهده کاربر متخلف است و همچنین کلیه حقوق مالکیت فکری، طراحی، شکل منحصر به فرد نمایش موجودی کالا، محتوای متنی، گرافیکی، الگوریتم‌ها، پایگاه داده، برند "ایران فارمانا" و سایر اجزای مرتبط با سامانه، متعلق به شرکت «تأمین ایده‌آفرین فردا» است. هرگونه استفاده، کپی، بازنشر، انتقال یا تغییر محتوای سامانه بدون اجازه کتبی از شرکت، ممنوع بوده و مشمول پیگرد قانونی بر اساس قوانین حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارها و قانون جرایم رایانه‌ای خواهد بود.

۷-۳۹ممنوعیت دور زدن سامانه

هرگونه توافق خارج از سامانه برای دور زدن بستر ارتباطی و معامله مستقیم (در صورت منع در سیاست‌ها) می‌تواند موجب تعلیق یا حذف حساب کاربری شود.

۷-۴۰ثبت کلیه فعالیت‌ها برای استناد احتمالی

سامانه حق دارد کلیه لاگ‌های ارتباطی، پیام‌ها و تراکنش‌های کاربران را برای رفع اختلاف یا ارجاع قانونی ذخیره کند.

استفاده از خدمات این سامانه به منزله پذیرش کامل مقررات آن است. سامانه در هر زمان می تواند این قوانین را به روز رسانی کند و ادامه استفاده کاربران به معنای پذیرش نسخه جدید خواهد بود.